Despre proiect

Proiectul “Ia-ti orasul inapoi!” este un proiect complex de educatie urbana care se adreseaza scolilor si liceelor din Bucuresti.

In urma procesului de selectie, au fost cooptate in proiect urmatoarele scoli generale, colegii nationale si licee: Scoala Generala 135 “Stefan cel Mare”, Scoala Generala 143, Scoala Generala 148 “George Calinescu”, Scoala Generala 88 “Mihai Eminescu”, Scoala Generala 85 “V. Bunescu”, Scoala Generala 114 “Principesa Margareta”, Scoala Generala 127 “Republica Peru” , Scoala Generala nr 7 / Colegiul Economic “Viilor”, Colegiul Tehnic “Petru Rares”, Colegiul National “Ion Neculce”, Colegiul National “George Cosbuc”, Colegiul National “Gh. Sincai”, Colegiul National “Mihai Eminescu”, Liceul Teoretic “Stefan Odobleja”

Proiectul estefinanțat de CEE Trust for Civul Society in Central and Eastern Europe și derulat de Asociația Komunitas în parteneriat cu Facultatea de Peisagistică din cadrul USAMV București, Asociația pentru Tranzitie Urbana, Asociația Fabrica de Peisaj, Asociatia Bucuresti, Inspectoratul Școlar al Municipiului București, Primăria Muncipiului București și Centrul de Resurse pentru Participare Publică.

Proiectul își propune să introducă educația urbană ca formă de activitate extraclasă sau de curs opțional care să îi determine pe elevi să se implice ca cetățeni activi ai orașului, capabili să participe la deciziile importante privind dezvoltarea urbană și să realizeze intervenții în spațiul public care să îi reprezinte. Proiectul urmărește ca tinerii să înțeleagă mai bine ce înseamnă spațiul urban, viața într-un oraș mare și relațiile sociale la acest nivel.

In cadrul proiectului se va realiza si primul manual de educatie urbana din Romania, adresat tinerilor de liceu si de scoala generala.

La baza proiectului se afla metode interactive legate de antropologie urbana, de urbanism participativ si de mijloace multimedia (foto-media), pe care Asociatia Komunitas le aplica deja de cativa ani in cadrul proiectelor sale.

Perioada de desfaşurare a proiectului: noiembrie 2010 – ianuarie 2012 (15 luni)

Activitățile vor consta în:

  1. Derularea de module de formare pe teme de educație urbană la care vor participa elevii și profesorii din liceele selecționate.
  2. Inființarea a 10 Cluburi de educație urbană ai cărui membri vor fi formați în cadrul unor ateliere de foto-video, fund-raising și scriere de proiecte.
  3. Realizarea de către membrii Cluburilor de educatie urbană, sub îndrumarea echipei de proiect, a unor intervenții urbane (construirea de mobilier urban minimal, alcătuirea unor trasee alternative pentru deplasare pe bicicletă, interventii artistice, evenimente socio-culturale etc.) în spații aflate în vecinătatea liceelor sau chiar in incinta acestora (de ex: amenajarea curților liceelor, expoziții de fotografii și bannere pe gardurile instituției etc).
  4. Sesiuni de formare pentru profesorii care doresc sa susțină ore de educatie urbană.
  5. Publicarea unui manual de educație urbană care să folosească drept suport de curs profesorilor interesati de predarea acestei materii optionale.
  6. Organizarea unei conferințe naționale pentru diseminarea rezultatelor, la care vor participa profesori, elevi, reprezentanți ai autorităților administrative locale, reprezentanți ai unor ONGuri, mass media etc.

Modulele informative care vor fi predate in prima parte a proiectului (noiembrie 2010 – februarie 2011) elevilor de liceu si sunt urmatoarele:

  1. Ce inseamna arta publica, arta stradala, graffiti, interventii urbane – definitii si exemple (prin fotografii si filme) din diverse parti ale lumii.
  2. Introducere in istoria orasului Bucuresti, din punct de vedere urbanistic si arhitectural: de la trecutul indepartat la problemele&resursele prezentului.
  3. Patrimoniul industrial si explorarea urbana.
  4. Lectia de urbanism: ce este urbanismul, ce spune legea urbanismului, cine sunt actorii urbani, ce este spatiul public, miscari sociale care militeaza pentru un oras mai bun.
  5. Ce este participarea publica si cum se poate realiza ea.

In cadrul scolilor generale, prima parte a proiectului cuprinde: interventii ale elevilor pe fotografii alb-negru, realizarea de harti mentale, povesti ale orasului Bucuresti si realizarea de machete.

In etapa a 2-a a proiectului (martie – iunie 2011), elevii de liceu vor realiza materiale video pe teme urbane si mici interventii urbane, iar elevii de scoala generala vor realiza fotografii si vor vizita diverse parti din oras in cadrul unor plimbari urbane educative.

In etapa a 3-a a proiectului se va redacta manualul de educatie urbana si se vor organiza traininguri: pentru membrii cluburilor de educatie urbana (fund-raising si scriere de proiecte) si pentru profesori (cum se poate preda educatia urbana ca materie optionala)

Echipa de proiect se compune din urmatoarele persoane:

Miruna Tirca – coordonator

Emil Ciobanu – asistent

Ioana Florea – expert in educatie urbana

Mihai Culescu – expert in peisagistica  si amenajari

Ioana Trantea – trainer pentru grupurile de copii

Sinziana Dobre – expert in participare publica

Alexandra Soldanescu – expert multimedia (foto-video)

Liliana Sacara – expert in educatie non-formala

Lista la care se adauga ajutorul nepretuit pe care ni-l dau: Mircea Nicolae, Marius Huza si Oana Druta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s